η άλλη πρόταση

Συζητάμε για το περιβάλλον, τον πολιτισμό, την τοπική αυτοδιοίκηση, για την πόλη που ζούμε

Ο δημόσιος χώρος στην πόλη του Ναυπλίου.

Μ.Α.

Τι ρόλο μπορεί να παίζει ο δημόσιος χώρος σε μια πόλη. Είναι ο χώρος που ανήκει σε όλους μας χωρίς εκμετάλλευση. Είναι το οξυγόνο της πόλης. Είναι ένας παράγοντας που ρυθμίζει την ποιότητα ζωής σε μια πόλη. Είναι δηλαδή η κοινή μας «ιδιοκτησία».

Ως δημόσιος χαρακτηρίζεται κάθε χώρος ή κτήριο στο οποίο ο πολίτης εκπαιδεύεται, αθλείται, ερωτεύεται, ενημερώνεται, εργάζεται, ψυχαγωγείται, απασχολείται, θεραπεύεται, θρησκεύεται, πολιτεύεται και διεκδικεί τα δικαιώματα του. Στο δημόσιο χώρο πρέπει και να διασφαλίζετε η  εξάλειψη των εμποδίων πρόσβασης για όλα τα μέλη της κοινότητας.

Οι δημόσιοι χώροι πρέπει να έλκουν, να διευκολύνουν και να εκπαιδεύουν· να προκαλούν το αίσθημα αλληλεγγύης. Τέλος ο δημόσιος χώρος πρέπει είναι αναγκαίο να μην τονίζει τη διαφορετικότητα αλλά να καταργεί τις διαχωριστικές γραμμές.

 Τι περιλαμβάνει ο όρος δημόσιος χώρος.

Τα πεζοδρόμια, τις πλατείες, τα προαύλια των σχολείων, τα σχολεία,   τα οικοδομικά τετράφωνα που έχουν πολεοδομικά χαρακτηριστεί πράσινα, οι παιδικές χαρές, οι χώροι δημόσιοι χώροι πολιτισμού,  ο αιγιαλός και η  παραλία, τα ανοικτό γήπεδα κλπ..

Όπως αναφέρει το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος ΕΜΠ, «Οι χαρακτηρισμένοι πράσινοι και ελεύθεροι χώροι μίας πόλης δεν μπορούν να αλλάξουν χρήση προς το χειρότερο, δηλαδή δεν μπορούν για παράδειγμα από πράσινοι χώροι να γίνουν εμπορικοί ή χώροι, χώροι κατοικίας, καθώς τόσο η πολεοδομική νομοθεσία όσο και οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας απαγορεύουν «επιδείνωση των όρων διαβίωσης του πληθυσμού με την πρόβλεψη χρήσεων γης, δυσμενέστερων για το οικιστικό περιβάλλον».

Τι μπορεί κάποιος να δει στους δημόσιους χώρους της πόλης του Ναυπλίου. Πεζοδρόμια υπό κατάληψη, πλατείες με ανεξέλεγκτο αριθμό τραπεζοκαθισμάτων, το προαύλιο του Α΄ δημοτικού σχολείου και λυκείου  τα Σαββατοκύριακα παρκινγκ αυτοκινήτων, το πάρκο του ΟΣΕ την Τετάρτη και το Σάββατο το πρωί γεμάτο από αυτοκίνητα, πλατείες με αυτοκίνητα από κάποια έκθεση κάποιας αντιπροσωπίας, «κατάληψη» από παρκαρισμένες δίκυκλες μηχανές.

 Μερικά από τα ποιο παράλογα. Να πίνεις τον καφέ σου στην πλατεία Συντάγματος  και το αυτοκίνητο της χρηματαποστολής της Τράπεζας να διασχίζει όλη την πλατεία για να τροφοδοτήσει με λεφτά την Εθνική. Ιδιώτες με μηχανάκια και πολλές φορές και με αυτοκίνητα να διασχίζουν την Πλατεία Συντάγματος για να κάνουν συναλλαγή με την Εθνική ενώ υπάρχει η οδός Σταϊκοπούλου.

Τα αυτοκίνητα που τροφοδοτούν τα μαγαζιά μπορεί να τα δεις να διασχίζουν τις πλατείες ή τον Μ Δρόμο οποιαδήποτε  ώρα της ημέρας.   Το δρομολόγιο δεν αλλάζει ούτε τα σαββατοκύριακα ή τις αργίες.

Όταν  γεμίζει ο εξωτερικός χώρος του μαγαζιού με πελάτες και να προσθέτουμε τραπέζια και καρέκλες για να εξυπηρετηθούν όλοι σε βάρος του ελευθέρου χώρου της πλατείας ή του πεζοδρόμιου. Αυτό θα πει υγιής ανταγωνισμός.

Να παίζουν τα παιδιά μπάλα και να κορνάρει αυτοκίνητο για να διασχίσει την πλατεία….

Να θεωρείτε «λογικό» ο πεζός να περπατάει στο δρόμο γιατί τα πεζοδρόμια έχουν καταλειφθεί από τραπεζοκαθίσματα ή ψυγεία ή εμπορεύματα.

Να περπατάς σε πεζόδρομο και να προσέχεις μην τρακάρεις με την πραμάτεια κάποιου μαγαζιού ή από κάποια τέντα που έχει κατέβει λίγο πιο χαμηλά για να προστατέψει από τον ήλιο τα προϊόντα. .

Τελευταία μόδα, πρέπει να προσέχεις μην σου πέσει επάνω και κανένα τετράτροχο ποδήλατο.

 

Τι θα μπορούσε να γίνει.

Όλα αυτά θα μπορούσαν να αποτελέσουν  απλές ρυθμιστικές πράξεις ενός δήμου  που βλέπει πάνω από όλα και πριν από όλα, την ποιότητα της ζωής των ανθρώπων. Να προκαθορίσουμε τους χώρους δημόσιους  που θα καταλάβουν οι έμποροι και τα τραπεζοκαθίσματα πριν από την αίτηση κάθε ιδιοκτήτη ώστε να ξέρει πως μπορεί να διαπραγματευτή το πιθανό ενοίκιο με τον ιδιοκτήτη του καταστήματος,  ο οποίος  θεωρεί προνόμιο την ανεξέλικτη κατάληψη δημόσιου χώρου και το ενσωματώνει στην τιμή του ενοικίου.

 Να διαμορφώσουμε μια νέα συνείδηση στους επαγγελματίες που να σέβονται τον υγιή ανταγωνισμό, τον συνάδελφό τους αποδεχόμενοι όλοι ίδιους κανόνες χρήσης του δημόσιου χώρου.  

Τα αυτοκίνητα έχουν την τάση να «γεμίζουν κάθε χώρο  που αδειάζει». Να καταλαμβάνουν όλο και περισσότερο χώρο στην ζωή μας και στον πολεοδομικό ιστό μιας πόλης. Εμείς τι κάνουμε; Προσπαθούμε να βρούμε καινούργιους χώρους για να εξυπηρετήσουμε τα αυτοκίνητα ή δίνουμε προτεραιότητα στον άνθρωπο.  Βιώσιμη πόλη είναι αυτή που σχεδιάζεται με κέντρο τον άνθρωπο.

Ας μη  μιλήσουμε για τον αιγιαλό και την παραλία στο Τολό στο Βιβαρι και πολύ περισσότερο στην Καραθώνα. Καρέκλες ομπρέλες να «φαν και οι κότες».

Τέλος εγώ προτιμώ ένα προαύλιο σχολείου να παίξει έστω και ένα παιδί μπάλα παρά δεκάδες αυτοκίνητα παρκαρισμένα. Προτιμώ μια παραλία ελεύθερη παρά μια παραλία της απόλυτης εκμετάλλευσης. Προτιμώ  να έχει χώρο ο πεζός παρά χώρο περισσότερο για τα αυτοκίνητα.

Μήπως με καθαρούς κανόνες εκ των προτέρων μπορούμε να βάλλουμε ένα φραγμό στην δραματική επιδείνωση της ποιότητας του αστικού τοπίου.

 

Advertisements

4 Σχόλια»

  nicos wrote @

Επιτελους καποιος σε αυτην την πολη μιλησε για αυτο το θεμα. Μπραβο.

  palamidi wrote @

Δυστυχώς, όσοι έχουν την ίδια άποψη χαρακτηρίζονται «γραφικοί» και «εχθροί της πόλης». Τα πάντα βορά στην «τουριστική ανάπτυξη».

  yiannis wrote @

Χάσαμε το μέτρο και παίρνουμε μέτρα μας είπε ο Ρασούλης.
Για όσα συμβαίνουν στην πόλη το μέτρο χάθηκε προ πολλού. μέτρα δεν πάρθηκαν, ούτε παίρνονται, θα παρθούν? αμφιβάλλω.

  Kyriakos Desyllas wrote @

Στις περισσότερερες ευρωπαικές χώρες σε πόλεις αντίστοιχης του Ναυπλίου πρόσβαση στο κέντρο έχουν μόνο μηχανοκίνητα του Δήμου, κρατικά οχήματα και αυτοκίνητα προμηθευτών (τύπου van), συγκεκριμένες ώρες συνήθως τις πρωινές.

Όλοι οι υπόλοιποι με τα πόδια!


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: