η άλλη πρόταση

Συζητάμε για το περιβάλλον, τον πολιτισμό, την τοπική αυτοδιοίκηση, για την πόλη που ζούμε

Μήπως ο ..ποιητής ήθελε να πει κάτι άλλο.

Μ.Α.

Κείμενο παρέμβαση για το Μπούρτζι και τις χρήσεις του δημοσίευσε στην εφημερίδα  ΤΑ ΑΡΓΟΛΙΚΑ 1/10/2011 ο Χ. Πιτερός. Μήπως με το κείμενο αυτό αρθρογράφος ήθελε να μας πει άλλα πράγματα ….

Υ.Γ. Οι υπογραμμίσεις  στο κέιμενο είναι από το BLOG

Μπούρτζι και …ένα νέο μουσείο στο Ναύπλιο;

από εφημερίδα ΤΑ ΑΡΓΟΛΙΚΑ

του Χρήστου Πιτερού

 Στις 15/9/2011 δημοσιεύθηκε στον αθηναϊκό τύπο (Kαθημερινή – Ελευθεροτυπία) η γνωμοδότηση έγκρισης  του ΚΑΣ μελέτης αποκατάστασης του φρουρίου Μπούρτζι που εκπονήθηκε από την 25η ΕΒΑ, η υλοποίηση της οποίας θα γίνει με χρήματα του ΕΣΠΑ. Το Μπούρτζι εγκαταλελειμμένο και ρημαγμένο εδώ και 40 χρόνια, με κύριο υπαίτιο την κρατική εξουσία, γυρίζει σελίδα και αντί όλοι να χαιρετήσουν την καλή αυτή είδηση, στο Ναύπλιο βγήκαν τα μαχαίρια και άρχισαν οι αλληλοκατηγορίες.

Το Μπούρτζι λειτουργούσε ως ξενοδοχείο πολυτελείας ως τις αρχές του 1970 όταν η δικτατορία εκπαραθύρωσε τον Ναυπλιώτη ξενοδόχο Π. Κωστούρο και έκτοτε πέρασε στην αρμοδιότητα του ΕΟΤ και των ΞΕΝΙΑ της Ακροναυπλίας, που το χρησιμοποιούσαν περιστασιακά για δεξιώσεις και τραπεζώματα, εγκαταλειμμένο στη φθορά από τις καιρικές συνθήκες και τα απορρίμματα των επισκεπτών. Στο τέλος της δεκαετίας του 1980 έγιναν κάποιες επισκευές από το Υπουργείο Πολιτισμού για την αξιοποίησή του αλλά δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Αργότερα 1996-98 επί δημαρχίας Κ. Χαραμή, όταν ο ΕΟΤ έπαιζε σκληρό παιχνίδι για να αξιοποιήσει την Καραθώνα από την πλευρά του και να παρακάμψει τις απαιτήσεις του Δήμου,  χρυσώνοντας το χάπι, πρότεινε στο Δήμο να πάρει το Μπούρτζι.

Η μυωπική αντίληψη των ιθυνόντων του Δήμου με το πρόσχημα της απαιτούμενης εγκατάστασης πυρασφάλειας “κλώτσησε” την ευκαιρία και δεν πήρε το Μπούρτζι. Τη περίοδο αυτή εκφράστηκαν διάφορες προτάσεις, χωρίς όμως να λαμβάνουν υπόψη ότι το φρούριο αυτό είναι ένα μοναδικό διατηρητέο μνημείο. Άλλοι πρότειναν να γίνει καζίνο (!), ένα μνημείο για τζόγο (!), που θα αποκλείει λόγω της χρήσης του τους επισκέπτες. Άλλοι ήθελαν να γίνει ενυδρείο παραβλέποντας ότι οι εγκαταστάσεις θα αλλοίωναν το εσωτερικό του μνημείου. Ο πρώην δήμαρχος Γ. Τσούρνος είχε προτείνει να γίνει εστιατόριο! Στη συνέχεια ο νυν δήμαρχος Π. Αναγνωσταράς την περίοδο 2002 – 2006 αντιδρώντας δυναμικά σε συνεργασία με τους πολίτες μπλοκάρισε τις επιδιώξεις της ΕΤΑ για την “αξιοποίηση” της Καραθώνας, εμπόδισε την εγκατάσταση του επιχειρηματία Δ. Ξενάκη να ενοικιάσει όλη την παραλία της Καραθώνας με μία παράνομη σύμβαση σύμφωνα με την νομοθεσία, όταν κάποιοι “διαφωνούντες” δεν είχαν αντίρρηση για την εγκατάσταση του Ξενάκη, και πήρε και το Μπούρτζι από την ΕΤΑ. Οι ενέργειες του Αναγνωσταρά  για την Καραθώνα, δικαιώθηκαν στην πράξη πρόσφατα πανηγυρικά από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Την περίοδο αυτή έγινε προσφυγή για το Μπούρτζι απ’ τον δικηγόρο Κ. Γκότση στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αποτέλεσμα να ακυρωθεί στην πράξη η παραχώρηση του μνημείου μέχρις ότου τελεσιδικήσει η προσφυγή και το φρούριο συνέχισε να βρίσκεται στο τέλμα της εγκατάλειψης. Μπροστά σ’ αυτή τη κατάσταση η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟ, 25η ΕΒΑ εκπόνησε μελέτη αποκατάστασης και ανάπλασης συμβατή με το μνημείο που εγκρίθηκε στις 13/9/2011. Σύμφωνα με τη μελέτη το μνημείο θα είναι προσβάσιμο και θα λειτουργεί ως εστιατόριο, αναψυκτήριο, με εκθεσιακούς χώρους και πωλητήριο διασφαλίζοντας συμβατές χρήσεις με το μνημείο. Επισημαίνουμε ότι η λειτουργία εστιατορίου στο Μπούρτζι θα επιβαρύνει το μνημείο.

Πρόσφατα στις 15/9/11 στον τοπικό τύπο δημοσιεύθηκε το άρθρο των Κ. Καράπαυλου, Μπ. Αντωνιάδη “Mπούρτζι, ένα σύγχρονο εγκληματολογικό μουσείο”, κατόπιν εορτής και μετά την έγκριση του ΚΑΣ για το Μπούρτζι και προτείνοντας τη λειτουργία παραρτήματος του εγκληματολογικού μουσείου της Αθήνας, στο Μπούρτζι με κύριο έκθεμα τη καρμανιόλα, τη λαιμητόμο που έκοβε τα “κεφάλια” των καταδικασμένων εις θάνατον, που έφεραν οι Βαυαροί στην Ελλάδα. Η καρμανιόλα όμως δεν βρισκόταν στο Μπούρτζι αλλά στο Παλαμήδι, όπου γίνονταν οι εκτελέσεις πριν να φέξει ο ήλιος. Η δημιουργία του μουσείου σύμφωνα με το άρθρο θα αποτελέσει έναν πόλο έλξης επισκεπτών για την πόλη του Ναυπλίου. Το Ναύπλιο όμως δεν έχει πρόβλημα επισκεπτών αλλά την ορθή διαχείρισή τους.

Το Μπούρτζι χτισμένο πάνω στον σκόπελο (scoglio) μέσα στη θάλασσα αποτελεί ένα μοναδικό οχυρωματικό βενετσιάνικο μνημείο, κόσμημα, στην είσοδο του λιμανιού. Καθώς το αντικρίζουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες από την παραλία μοιάζει με  “πετρωμένο” μυθικό-νοσταλγικό καράβι που επιπλέει αρμενίζοντας στη θάλασσα, “φτερό στον άνεμο”. Αυτό είναι το Μπούρτζι. Σύμβολο της πόλης, ένα μνημείο με παλιές και ζωντανές μνήμες, με πολέμους πολιορκίες και φυλακισμένους δήμιους αλλά και χώρος των βαρκάρηδων και των ψαράδων, της ξενοιασιάς και της απόλαυσης του μοναδικού αέρινου αργολικού κόλπου. Μια νοσταλγική μέθεξη του μύθου και της ιστορίας, όταν ο ήλιος βασιλεύει και χάνεται πίσω απ’ τα αρκαδικά βουνά, στον ονειρικό αυτό τόπο  που να περισσέψει διάθεση στην καρδιά και την ψυχή των ανθρώπων για καρμανιόλες! και εγκλήματα! Αυτά συνέβαιναν στο Παλαμήδι και όχι στο Μπούρτζι. Στο ΥΠΠΟ κάτι γνωρίζουν από μνημεία και μουσεία, σοφά πρόβλεψαν εκθεσιακούς χώρους για περιοδικές εκθέσεις που λείπουν από το Ναύπλιο, και θα κεντρίζουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Άλλωστε η δημιουργία ενός μουσείου στο Μπούρτζι, βουτηγμένο μέσα στη θάλασσα που το δέρνουν τα κύματα το χειμώνα και την έντονη διάβρωση της υγρασίας που τρυπάει τα τείχη είναι άκρως απαγορευτική για ένα μουσείο σύμφωνα με βασικές αρχές της μουσειολογίας. Το ίδιο το μνημείο είναι ένα μουσειακό μνημείο-αξιοθέατο. Την πρόταση για την δημιουργία ενός αντιγράφου της καρμανιόλας και την έκθεσή της σε διαμορφωμένο χώρο στο Παλαμήδι όπου βρισκόταν και στον Προμαχώνα του Μιλτιάδη, όπου σώζονται οι φυλακές των βαρυποινιτών σε καλή κατάσταση, την είχαμε προτείνει πριν αρκετά χρόνια στον τοπικό τύπο αλλά και με υπηρεσιακό έγγραφο στο ΥΠΠΟ και την αρμόδια 25η ΕΒΑ, όταν η Δ΄ ΕΠΚΑ είχε για πολλά χρόνια την ευθύνη φύλαξης του Παλαμηδίου. Στο χώρο του Μιλτιάδη βρισκόταν και η φυλακή του Κολοκοτρώνη και όχι στον Άγιο Αν-δρέα όπως υποστηρίξαμε πρόσφατα (Ναυπλιακά Ανάλεκτα 7, 2009, 169-183). Εκεί είναι ο πλέον κατάλληλος χώ-ρος για τη δημιουργία ενός μουσείου των φυλακών με την καρμανιόλα και όλα τα παρεπόμενα. Μέσα στο Παλαμήδι, τον πραγματικό ιστορικό χώρο, με τους μεγάλους επιβλητικούς χώρους, χωρίς πρόσθετα έξοδα φύλαξης σε δύσκολους καιρούς. Η γκιλοτίνα είναι συνδεδεμένη με το Παλαμήδι όπου βρισκόταν, τους βαρυποινίτες, τους δήμιους, και τις εκτελέσεις που γίνονταν έξω από το Παλαμήδι, στο Αλωνάκι.

Ο Μπ. Αντωνιάδης, πριν από μερικούς μήνες στον τοπικό τύπο για το Παλαμήδι είχε προτείνει και αυτός από την πλευρά του για την τοποθέτηση της καρμανιόλας στο Παλαμήδι. Φαίνεται όμως ότι στην πορεία άλλαξε γνώμη.

Αν όντως μας ενδιαφέρει η πόλη και τα μνημεία της με το μοναδικό φυσικό κάλλος πρέπει πρώτα να την αγαπήσουμε όλοι και ο καθένας χωριστά, χωρίς συμβιβασμούς, υπόγειες κόντρες και μικροπρέπειες. Μέσα από ανοιχτό διάλογο, γνώση, άποψη, εμπειρία, βίωμα και φαντασία και να επιμένουμε μέχρις ότου “το σανίδωμα να υποχωρήσει και να λάβουν τα όνειρα εκδίκηση”. (!!!!!!!!!!!!!!!)

O ποιητής και λάτρης του Ναυπλίου Θ. Κωστούρος μας έδειξε το δρόμο της αγάπης για τη πόλη και τα μνημεία, όταν ση δεκαετία του 1950 εμπόδισε την επέκταση του ξενοδοχείου “Αμφιτρύωνα”  που απαιτούσαν οι “σοφοί αρχιτέκτονες” του ΕΟΤ, που γκρέμισαν σπίτια, κακοποίησαν την παλιά πόλη και τα Ενετικά τείχη, και έσωσε τον χώρο μαζί με το “Φοίνικα του Καποδίστρια” που περιβάλει τα μοναδικά βενετσιάνικα τείχη και τα “Πέντε Αδέρφια”.

 

Advertisements

9 Σχόλια»

  Β.Χ. wrote @

Δεν μας λέει ο κ. Πιτερός ,αν οι «πολίτες» δεν πίεζαν, τι στάση θα είχε κρατήσει τότε κ. Αναγνωσταράς στο θέμα της Καραθώνας.
Ο κ. Αναγνωσταράς για μεγάλο διάστημα απέφευγε να πάρει θέση και συζητούσε ή μάλλον παζάρευε με αδιαφάνεια, τα ακίνητα του Δημοσίου με την ΕΤΑ σαν να επρόκειτο για προσωπική του ιδιοκτησία……και «αναγκάστηκε» να γίνει «ο ήρωας και Σωτήρας» της Καραθώνας….
Τα εύκολα όμως τελείωσαν να δούμε τώρα αν, πόσο, και για πόσο θα είναι ηρωική η στάση του κ. Αναγνωσταρά..
Απορώ επίσης γιατί πως αυτός ένας αρχαιολόγος, λέει, «και πήρε και το Μπούρτζι από την ΕΤΑ.» ο κ. Αναγνωσταράς .
Δηλαδή αποδέχεται ότι ένα μνημείο,το Μπούρτζι ,μπορεί να ανήκει σε μια ανώνυμη εταιρεία η οποία μπορεί και να το παραχωρεί ή να το πουλάει !!!!!!!

  Ρεπόρτερ wrote @

Επείγουσα ανταπόκριση από τον Αγιο Φραγκίσκο. Μετά το άρθρο του έγκριτου Ελληνα αρχαιολόγου, έντρομε οι Αμερικανικές αρχές σκέπτονται να κλείσουν το μουσείο του Αλκατράζ, στο ανεμοδαρμένο και θαλασσοδαρμένο νησί που στεγάζει μουσείο φυλακών. Αποφασίσθηκε τηλεδιάσκεψη με τους υπέυθυνους όλων των παραθαλάσσιων και επινήσιων μουσείων όλου του κόσμου, για να συντονίσουν τις ενέργειες, μετά το αποκαλυπτικό επιστημονικό άρθρο του Ελληνα αρχαιολόγου, που επισημαίνει ότι στο Μπούρτζι είναι αδύνατο μα στεγασθεί μουσείο λόγω των κυμάτων της θάλασσας και της υγρασίας. Αλλη ανταπόκριση έρχεται από την περιοχή της Σαχάρας, όπου οι εκπρόσωποι των Πολισάριο αποφάσισαν να υποδεχθούν μέσα στην ξηρή και άνυδρη έρημο όλα τα μουσεία που βρίσκονται σε υγρούς τόπους.

  ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΑΣ wrote @

Για Πιτερό: Θέλει η πουτ…..να κρυφτεί και η χαρά δεν την αφήνει.

  Ρεπόρτερ 2 wrote @

Καλά θα τρελαθούμε όλοι στο τέλος; Ο έγκριτος αρχαιολόγος δεν ήταν τάτσι, μήτσι, κότσι, συμβουλές και ανταλλαγή απόψεων με τον ΔΙΚΗΓΟΡΟ ΝΑΥΠΛΙΟΥ και τη Β.Χ.; Τώρα βριζόνται;
Ρε που πάμε.

  Β.Χ. wrote @

Αν εσύ ονομάζεις τάτσι μίτσι κότσι την συνεργασία, ανταλλαγή απόψεων και δράση για να γλυτώσει τότε η Καραθώνα,δικό σου πρόβλημα…Όσο για τον δικηγόρο δεν ήταν μόνο ένας που συμμετείχε τότε άλλα, προς τιμήν τους αρκετοί και ο κόσμος τους γνωρίζει..
Επίσης πρόβλημά σου αν θεωρείς την έκφραση διαφορετικών απόψεων βρισίδι..
Πέρα από το προβοκατόρικο σχόλιο σου καλό θα ήταν να μας πεις και πια είναι η θέση σου..

  παρακράτος και προβοκατόρισα wrote @

Μα είναι γνωστοί στην άδικη (και ταξική) μικρή μας κοινωνία οι εναγκαλισμοί και οι ασπασμοί της Β.Χ. (πολιτικοί πάντοτε),πέρα απο τις έντονες δράσεις, με τον έγκριτο αρχαιολόγο και τον Τακούλη Αναγνωσταρά εκείνα τα υγρά βράδια που ξεπουλιόταν η Καραθώνα.

Αμαν πια με την προβοκατορολογία, όταν ξεκινάμε τις πιπεράτες αποκαλύψεις…

  ασχετο wrote @

Ασχετο: Το άλλο το είδατε; Το αντιμνημονιακό μέτωπο; Φωτο στις Αργολικές ειδήσεις. Εργατοπατέρας Μπαρού, μαζί με Συριζέο υποψ. Περιφ. Μητρόπουλο και στις πρώτες σειρές τέως Ελσικός Καρούντζος, Πασόκος Γαβρήλος, Αντιδ. Καρέλης, κοκοβιός Νόύλης Χριστόπουλος. Θα τρελαθούμε

  σχετικό wrote @

Αυτά να τα βλέπει ο ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΝΑΥΠΛΙΟΥ Γκότσης που είναι ακόμα στον ΣΥΡΙΖΑ, για να κανονίσει την πορεία του.
Από τη φωτό επίσης διακρίνουμε Takis Αναγνώσταρά- λιγουλάκι αδυνατισμένος-, το παντοτινό λυκόπουλο Θάνος Κοτιτσας και άλλους σεβάσμιους πολίτές. Αυτό θα πει πλατιά αντιμνημονιακή πολιτική.

  Ζάβαλος wrote @

Εεεεεεεεπ, τι το κάναμε εδώ μέσα; Αμέρικαν μπαρ; Για να μαζευόμαστε λίγο…


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: